Jag ser mer och mer hur rum kan få så många olika funktioner, både begränsande och frigörande, men även avgränsande som en hjälp att hitta fokus och strukturera upp saker som ter sig kaotiska.
Rum kan vara skrämmande, som då jag läser olika texter innehållande olika åiker som inte borde stängas in utan spridas för att alla ska ha möjligheten att se nyanserna, både de dåliga och de bra. Idag har jag läst texter som jag associerar med rum, texter som både skrämmer och uppmuntrar. Hemmet som rum i senaste bang eller insändarspalterna i dagstidningarna. Det jag skräms av är den konservatism, det förakt och det obehagliga som kan skyddas i olika rum med olika möjligheter att ta sig ut eller för granskande blickar att titta in.
Och i små rum och lägenheter fortsätter prostitutionen medan lagen manglas vidare i maktens korridorer. Jag är mot sexköp och därför för det lagförslag som nu cirkulerar.
Mitt första möte med ämnen prostitution fick jag för kanske 5-6år sedan på ett litet seminarium där Sven-Axel Månsson, som kan ses som grand old father i prostitutions problematiken i Sverige, berättade om hur han kom in på detta ämne i misstag. Han utredde tillsammans med några andra forskare på 1970-talet svartarbete vid resturanger och barer i Malmö och hittade då en utbredd prostitution. På seminiariet som ordnades i samband med att debatten om en eventuell sexköpslag i Sverige hade börjat, berättade han om de olika manskategorierna som köper sex och varför han själv stödde denna sexköpslag.
Han menade att en lag som förbjuder sexköp kommer att nå den grupp av män som inte vill göra kriminella handlingar, endera av moraliska skäl eller av den orsaken att de inte vill riskera att hamna i brottsregistret. Månsson menar att lagen får direkt effekt på denna grupp av män, utan att polisen måste få tilläggsresurser eller likande, däremot behövs mera resurser att komma åt de andra kategorierna av män. Lagen skulle dessutom fungera som en spegling av den moral och etik vi vill stöda: att människoköp är ett brott och att en överträdelse därmed får konsekvenser.
Månsson berättade även då om hur prostitutionen är med och reproducerar en förvriden bild av sexualitet samt cementerar bilderna av manligt och kvinnligt Han berättade då om ett projekt som de nyligen startat för att utreda unga människors attityder till sex och sexköp och berättade de genom internet hittat webbsidor som erbjöd sexläger för unga män. Dessa sexläger marknadsfördes som ett eliminernade av den rädslan för misslyckanden som kan uppstå vid första samlaget eller som ett svar på hur man blir den perfekta älskaren. Dessa läger var vid tidpunkten för seminiariet någonting som ökade i popularitet och Månsson frågade oss om vi tycker att detta är sättet som män ska hantera sin sexualitet och de tryck de känner som unga män idag. En lag skulle visa på att det är fel.
Nätets användning i prosttitutionen har ökat iom internettillången och Månsson deltar idag i ett forskningsprojekt som behandlar dessa frågor vad gäller uttryck, innebörd och konsekvenser.
På svenska Handelshögskolan doktorerade Majut Jyrkinen under hösten 2005 med sin avhandling The Organisation of Policy Meets the Commercialisation of Sex - Global Linkages, Policies, Technologies som också berör just nätet och jag tycker den lyfter fram viktiga aspekter på prostitutionen ur ett kapitalistiskt och globalt perspektiv.
Mitt möte sommaren 2004 med feministen och anti-prostitutionaktivisten Trude från den norska kvinnogruppen Ottar har också påverkat mig i mina åsikter om pornografi. Det samma gäller Louise Eeks självbiografiska bok "Spelat liv" som varit en sida i debatten för sexköpslagen i Sverige. Det är sådana vinklar jag saknar i Finland då Salli kämpar för de prostituerades rättigheter. Var finns det utrymme, forum för de kvinnors röster som inte prostituerar sig frivilligt i detta land? Finns det rum för våra åsikter, vi kvinnor som inte fortsättningsvis vill bli betraktade som objekt och allt som det innehåller i vårt vardagsliv? Och vilka män inbillar vi oss att det är som går till prostituerade och när?
Varför verkar det vara liknande krafter som försvarar rätten till sex, men motsätter sig rätten till barn? När kommer kvinnans kropp att tillhöra henne själv utan att det sker på bekostnad av en annan kvinnas kropp? Vi borde svänga på argumenten om att prostitution är världens äldsta yrke till att det är världens äldsta brott.
måndag, februari 06, 2006
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar