lördag, februari 18, 2006

misogyni

Jag tycker att man borde inleda ett synliggörande av allt våld mot kvinnor.

På allvar.

Istället för att strö runt alla notiser om detta grymma våld borde man ha en egen underrubrik, misogyni. Dagens nyheter (17.2) angånde våldsgärningar i Finland skulle tyvärr alla passa under den rubriken:

*Mamma i Helsingfors anmäler sin man för uttnyttjade av dotter 1999-2004;Den 45-åriga mannen är häktas misstänkt för sexuellt utnyttjade och våldtäkt på sin idag knappt 15-åriga dotter.
*En 26-årig kvinna dräps av sin sambo i deras gemensamma bostad på Degerö. Då kvinnan hittas har hon varit död en vecka och den manliga sambon erkänner dådet.
*Uleåborgs tingsrätt dömde en man till ett år och 10månaders ovillkorligt fängelse för sexuellt utnyttjande av barn samt skyldig till samlang med nära släktning.

Och så frågar mig en pojke idag, om jag har något emot män? -Nä, svarar jag, men jag vill inte att du blir som en av dessa eller blundar för att det händer, utan tar avstånd då sådana saker sker i din omgivning.

Inga kommentarer:

Site Meter