söndag, februari 05, 2006

Historia

Ibland undrar jag när vi ska bli kvitt historian:
-som man hänvisar till då man vill förklara kvinnors sämre löner.
-som man inser att spelar roll vad gäller synen på den finska kvinnan.
-som visar hur kvinnor om och om igen uppfinner hjulet, samma insikter emanciperar den nya förtryckta generationen.
-som används för att binda kvinnor och män i stereotypa könsroller.

Men jag ser också det positiva.

"100 år av kvinnors rösträtt" ger utrymme för kritik om vi vågar föra fram den.

Idag fick jag ett mail om en nygrundad förening som har i syfte att samla kvinnor i huvudstadsregionen, Huvudstadens demokratiska kvinnonätverk r.f. Deras syfte klart men jag har svårt att få ett grepp om vad det innebär i praktiken. Det som jag tycker är speciellt intressant är att behovet av kvinnlig organisering verkar fortfarande finnas, även om det inte görs i feminismens namn.

Jag vill att detta år ska bli ett år då kvinnor tar chansen att ifrågasätta den ojämställdhet som efter 100år fortfarande existerar, solidarisera sig med varandra, kämpa och samla kraft tillsammans. Jag ser det här initiativet som ett bevis på att denna tanke lever hos flera olika typer av kvinnor, här och nu.

Inga kommentarer:

Site Meter