fredag, februari 03, 2006

Nordisk feminism

Idag har jag hållt en föreläsning om härskarteknikerna och dess motstrategier på en nordisk kyrklig konferens med tema våld. Och som tidigare har jag fått en massa nya idéer och tankar kring hur kvinnor förtrycks på olika sätt. Jag tänker exemplevis på kvinnan som skött sitt uppdrag med framgång, fått massor med bra feedback men efter det inte får fler uppdrag. Budskapet är klart. Du får vara bra, men inte för bra. Jantelag eller avundsjuka? Och spelade könet roll?

Då jag kommer hem har jag fått ett mail där man söker feministtjejer i åldern 18-20års ålder till ett nytt program på FST som ska handla om nordisk feminism - det rör på sig.

Och det blir mer nordiskt hela helgen för min del och med fokus på feminism. Snart ramlar nämligen två svenska anarkafeminister in hos mig och det ska bli en superspännande helg med dem, kanske vi går via en finsk feministträff nere på stan - utbyte mellan feminister är spännande och ger inspiration och kraft. Att förändra.

Inga kommentarer:

Site Meter