måndag, februari 13, 2006

Jag bara undrar...

Kunskap är makt. Våld är ett maktmedel.

Kvinnor är sedan 20år bättre utbildade. Finland ligger i topp i Europa vad gäller mäns våld mot kvinnor.

Det känns som ett fult motdrag.

Jag frågade ett gäng 12åriga tjejer idag om Finland är ett jämställt land. Svaret blev nej. Myten lever i allafall inte i den generationen. De berättade att löneskillnaderna var ett bevis på ojämlikheten. Att män får bättre lön för att man tycker att de gör saker bättre, nogrannare och tar saker och ting seriösare och därför får de också bli företagsledare. Jag frågade om de såg dessa kommande företagsledare i sin egen klass dvs. att pojkar i allmänhet är bättre, nogrannare och tar saker och ting seriösare. Här var ocks svaret nej.

Vari ligger logiken? Tom. dessa 12åringar ser att det inte är konsekvent. Hur förklarar man varför världen ser ut som den gör, då man inte själv förstår? Jag är jäkligt trött på ord som tradition och attityder. När blir de rättfärdigande av orättvisa snarare än förklaringsmodeller av fenomenet.

Vad är det vi inte fattat?

Kunskap är makt. Våld är ett maktmedel.

2 kommentarer:

Anonym sa...

menar du att mäns våld mot kvinnor är ett fult motdrag mot att kvinnor sedan 20 år är bättre utbildade? jag trodde mäns våld mot kvinnor kom före kvinnors högre utbildningsgrad. om kvinnors högre utbildningsgrad orsakar mäns våld mot kvinnor borde mäns våld mot kvinnor ha ökat markant de senaste decennierna.

eller menar du att kvinnors högre utbildning är ett fult motdrag mot mäns våld mot kvinnor? det låter ännu mer absurt :)

/thomas

feministaktivist sa...

Nej, jag menar inte att det är så. Det var nog lite flummigt sagt av mig. Jag reflekterarade snarare över begreppet makt och dess användning. Att kunskap är makt och att trots att vi vet om att våld mot kvinnor finns, existerar det fortfarande. Vi har spräckt tabu-bubblan kring våld i mitt exempel mot kvinnor, bland annat genom forskningsrapporter på universiteten främst produerade av kvinnorna.

Våldtäkt inom äktenskapet förbjöds 1992 och ändå ökar våldet mot kvinnorna. Kvinnor känner till sina rättigheter och män sina skyldigheter. Men fler kvinnor blir mördade av sina män, ex män och pojkvänner. De sexuella trakasserierna ökar, titta bara in i en vanlig högstadieklass eller fråga vad kvinnorna upplever en vanlig krogkväll.

Man kan dra en allmännare parallell. Trots känner vi till det fasansfulla med berlinmuren så byggs en liknande mur i israel/palestina området. Våldet är också mera påtagligt denna gång, än vid berlinmurens byggande.

Är våldet maktfullare än kunskapen om våldet?

Är det ett förnekande/ignorerande av kunskapen, eller ett fult motdrag i kampen om makten?

Site Meter