onsdag, september 20, 2006

Jubileumsåret

Jag läste senaste numret av tidskriften "Tasa-arvo" idag. Skriften ges ut av delegationen för jämlikhetsärenden och kommer några gånger i året och kan tyvärr inte läsas på nätet.

I ledaren skriver Sirka-Liisa Anttila (ordförande för delegationen och riksdagens första vice talman) om lagstadgad finansering av kvinnoorganisationerna. Jag tror faktiskt inte att jag hört talas om lagen tidigare, trots att förslaget lämnades in för bara ett år sedan. Lagförslaget skulle ålägga riksdagen att reservera pengar till alla kvinnoorganisationer som jobbar med jämställdhet. Och den kommer att antas under jubileumsåret. Jag tycker att det låter strålande.

Nu skulle man ju kunna invända -men mansorganisationerna då? Ja, då skulle jag vilja ha åtminstonne 5 exempel på mansorgansationer som jobbar med dessa frågor. Själv kommer jag bara på en, profeministimiehet. Och om det är så att det plötsligt skulle bli populärt bland mansorganisationer att jobba med jämställdhet efter att lagen trätt i kraft tycker jag att de faktiskt kan jobba utan statsbidrag. För om det blir intressant först då det kommer pengar in i bilden så säger väl det något om hurdant djup det är på engagemanget.

Många av kvinnorganisationerna gjort det gratis i över 100år och det är på tiden att det arbetet belönas. Båda könen har gynnats av de arbete som gjort och gynnas fortfarande.

Inga kommentarer:

Site Meter