I gårdagens DN publicerades just den där artikeln som man väntat på. En som avslöjar myten om kvinnor och mäns olikheter och pekar på forskningsresultat om hur stereotypa bilder påverkar oss, även vad gäller prestationer.
"Vi har överväldigande bevis för att män och kvinnor är lika. Men människor vill hellre tro på könsskillnader. Det gör livet mer förutsägbart, säger Janet Shibley Hyde, psykologiprofessor vid University of Wisconsin-Madison i USA...Hon har kombinerat alla studier om könsskillnader från engelskspråkiga länder, och funnit att för nästan alla egenskaper och beteenden är skillnaden mellan kvinnor och män liten eller obefintlig. Ändå rör de allra flesta studierna områden där forskare har hävdat att det finns tydliga olikheter mellan könen, som verbal förmåga, matematik och sätt att kommunicera."
Hon hittade dock tre undantag;
mäns större frekvens av fysisk aggressivitet, onani och mäns positivare inställning till sex med tillfälliga partners.
Och dessa känns dessutom som ganska beroende av hur vi ser på agressivitet, onani och sex med tillfälliga partners ex. hur mycket låter man inte killar "stoja på"redan i barnsben med motiveringen att de är så typiskt för pojkar, hur skuldbelagd är inte kvinnors egen sexualitet (hon har ju inte ens ett namn på sitt kön) och hur stigmatiserad är inte bilden av den "lättfotade kvinnan"?
I artikeln framkommer även intressant läsning om könsstereotyper och matematik.
Trots att pojkar och flickor är lika bra på matematiki grundskolan, och kvinnor och män klarar introduktionskurserna på universitet lika bra, kvinnorna tom. lite bättre så lyckas män bättre på högre nivåer. Claude M Steele och hans kolleger använder sig av begreppet "hotet från stereotypen" och testade det på studenterna. Höginterllektuella studerande fick ett matematikprov som motsvarande en mycket högre matematikstudienivå än den de deltagit i. De manliga studerande klarade sig i genomsnitt mycket bättre, men då man inför provet sade att kvinnor och män tidigare klarat provet lika bra, hittades ingen könsskillnad i prestationen. Skulle det funnits medfödda skillnader skulle prestationen varit den samma oberoende av vad testledaren sagt inför provet. Hotet från stereotypen kan alltså påverka oss och våra prestationer.
Spännande resultat tycker jag som ofta funderat på hur det kom sig att jag blev så dålig på matematik i mitten på gymnasiet - jag hade ju alltid haft lätt för matematik. Och kanske också pojkarnas dåliga prestationer i skolan överlag kunde förklaras med att vi inte ens förväntar oss att de ska vara duktiga.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar