lördag, april 01, 2006

Dove och skönheten

Ni kanske minns Dove's reklamkampanj för något år sedan som fick mycket uppmärksamhet för att den innehöll kvinnor med olika drag, form, färg osv. På varje affisch fanns det två ordmotsatser kopplade till deras utseende och en uppmaning till iakttagaren att välja vilken egenskap man förknippade med bilden. Kampanjen prisades för att den visade kvinnor som vanligtvis inte "passar in" i reklam och gav utrymme för en bredare tolkning och positiv tolkning av olika kroppar.

Jag hade lite svårt att helt köpa konceptet eftersom jag gillade inte iakttagarens makt att bestämma om någon är ful eller inte. Jag tyckte att kampanjen bara förstärkte bilden av att det är upp till andra att bedömma kvinnans utseende och samtidigt tar makten från henne att få definera det själv.

Då jag just gick igenom Kampenentret, sprang jag på deras nya kampanj i form av en fotoutställning "BEYONDcompare" i samarbete med ätstörningsförbundet. Och denna gång känner jag att jag stöder kampanjen full ut. (Det var tyvärr sista dagen för utställningen idag). Även om man kan se det som problematiskt att återigen diskutera utseendet, så tycker jag att denna kampanj öppnar upp begreppet skönhet och ger mera rymd än den tidigare.

Den etiska biten vad gäller Dove och dess koppling till den multinationella Unilever, på samma sätt som Body shops försäljning till franska L'Oreal, världens största kosmetika företag, gör det problematiskt att välja vad man vill stöda i dessa företag.

Inga kommentarer:

Site Meter