onsdag, april 12, 2006

Diskriminering och rättvisa

Jag vet inte om Hbl har ändrat policy för nyhetsrapportering eller om det på sistone blivit fler företag som fälls i domstol för arbetsplatsdiskriminering. Två stycken har jag läst om den senaste veckan och båda fallen gällde kvinnor som avskedats och kvinnan har hävdat att det gällt hennes barn (graviditet och sjukt barn) och fått rätt.

Då jag surfar in på jämställdhetsombudsmannens sidor hittar jag en (finskspråkig) sammanfattning på alla domstålsbeslut rörande jämställdhet mellan åren 1999-2002. Under den tiden finns bara 11(!) fall nämnda, vilket förvånar mig med tanke på hur vår arbetsmarknad ser ut.

Det som jag ändå måste påpeka som problematiskt i dessa fall, då man "vinner" målet, är att man inte får tillbaka sitt jobb om man blivit avskedad på fel grunder. Det innebär att ett företag som har tillräckligt mycket pengar kan avskeda folk, strida lite i rätten och sen "betala bort" dem. Och så står man där utan jobb, kanske med några månders full lön, men fortfarande utan det där jobbet. Och vilka signaler ger det på den arbetsplatsen? Självklart finns det fall då man inte vill bli kvar/gå tillbaka till sitt jobb. Kanske då det handlar om sexuella trakasserier eller annat som delvis butit ned ens förtroende för arbetsplatsen under en längre tid.

Men på något sätt så känns det liksom så lätt at bara betala bort någon. Dessa arbetsplatser borde på något sätt märkas på samma sätt som jag får en prick i registret om jag bryter mot lagen.

Jag tror på social kontroll, kanske på någon form av offentlig svartlista. Så att de anstränger sig att "förbättra" sin image. Om image är viktigt - då ska man gå på det.

I Sverige gjorde man en utredning om jämställdhetsmärkning och certifiering i jämställdhetshänseende. "Utredningen ger bland annat förslag på de kriterier som ska ligga till grund för jämställdhetsmärkning av livsmedel, läkemedel, möbler, kontorsredskap, verktyg, maskiner, produkter inom bilindustrin, banktjänster, försäkringstjänster, hotelltjänster och restaurangtjänster". Jag tycker att det låter som en bra idé, men har aldrig hört om att det skulle ha tagits ikraft.

Så vi får väl köra social kontroll än så länge.

Inga kommentarer:

Site Meter