måndag, januari 22, 2007

Läkarnas olika lön

Jag vet att jag är lite sen att reagera på den undersökning Mediuutiset publicerade för några veckor sen. Den handlade om de kvinnliga läkarna som har betydligt lägre lön än sina manliga arbetskamrater, i Helsingfors handlade det om 1300e i månaden skriver Helsingin Sanomat. Det förklarades med att kvinnor var mammalediga och därmed tappade efter sina manliga kolleger.
Jaha och vad är det för en förklaring - Ligger det inte i hela samhällets intresse att barn skulle födas? Varför ska enbart kvinnorna betala, jag trodde att man oftast var två om att få barn?

Jag ramlade dessutom även över en intressant bloggdiskussion om kvinnliga läkares underordning. Och jag måste citera en av de kvinnliga läkarstuderandes inlägg:

"Monet opinahjot, kuten jo mainittu eläinlääketieteellinen, puhumattakaan opettajankoulutuksesta, ovat täynnä naisia. Minne ne miehet menevät? Ja miksi naiset tosiaan valtaavat lääketieteellisen? Ennenhän oli vain lääkärisetiä." Läs mer!

Precis. Det där med att "kvinnorna tar över" kan man ju se på två sätt. Varför måste det egentligen handla om att kvinnor tar över en bransch? Men männen då? Tänk om det handlar om att de lämnar sitt ansvar, att lämna andra i sticket, och sedan skyller de på dem som tar ansvar?

Det handlar ibland om ren och skär retorik. Genomskåda den.

Inga kommentarer:

Site Meter