måndag, mars 19, 2007

Damen på spårvagnen

I lördags då jag var på väg till en fest vid 23.30tiden började en äldre dam på spårvagnen att diskutera med mig. Hon frågade om jag redan röstat och innan jag han svara tryckte hon fram en tidning och sa att det här partiet lönar det sig att rösta på. Jag såg direkt att det var Kristdemokraternas tidning och tänkte (hoho!) (i deras riksdagsprogram under rubriken "familjepolitik" framgår inte deras homofobiska inställning vad gäller ex. familjebildning, men genom att titta på röstningen i riksdagens plenum i frågor gällande ex. adoption blir bilden glasklar). Nåja, jag sade till damen att jag anser att Kristdemokraterna har för ålderdomliga värderingar för mig och så frågade hon vilka de kunde vara. Förstås drog jag upp frågan om homosexualitet, men damen förstod inte mig och sade att jo, det är nog ett problem. Diskussionen avslutades ganska snabbt eftersom jag måste stiga av och det visade sig att hon hörde till just den där obehagliga falangen av KD som anser att homosexualitet kan botas.

En lesbisk vän till mig har de senaste dagarna "trakasserat" olika partier som inte stöder rättigheter för homosexuella. Hennes taktik har varit att hon först har frågat om de stöder partiröstningar dvs. att de röstar med partiet, sedan har hon frågat om de anser att hon kunde bli en bra mamma och därefter har hon ifrågasatt deras möjlighet att rösta annorlunda än partiets linje. Jag tycker att det är bra att dessa riksdagskandidater får möta människor öga mot öga och se att en knapptrycktning i riksdagens plenum påverkar en människas liv i mycket hög utsträckning. Och vad gäller homosexualitet är det ju bara en fråga om åsikter då man röstar emot deras möjlighet att skaffa barn, giftas sig och adoptera.

Och åsikter kan ändras.

I går var det riksdagsval. "I den nya riksdagen sitter 84 kvinnor och 116 män. Det innebär att kvinnornas andel växer till 42 procent mot 37,5 procent i den förra riksdagen." (Yle) Se även närmare statistik om kvinnornas fördelning i hela landet. Åland fick även sin första riksdagskvinna; Elisabeth Naucler. Grattis Åland!

Vi får hoppas att det slank in en par feminister extra, min feministiska kandidat kom i allafall in.

Inga kommentarer:

Site Meter