lördag, januari 28, 2006

En kupp

En dag, och den kommer att bli snart, kommer jag att vara med och göra en kupp. En kupp för att förändra strukturer, ifrågasätta och erbjuda ett alternativ. Och med mina systrar kommer detta inte att vara omöjligt. För vi litar på varandra, stöder varandra och delar samma mål och visioner.

Ibland förundras jag över hur mycket möjligheter som öppnar sig utan att man ens försökt arbeta för dem. Utan det sker liksom naturligt. Och viljan och möjligheterna är obegränsade, men vi är begränsade. En kombination jag och mina systrar har svårt att praktiskt synkronisera trots att vi besitter en teoretisk förförståelse för vilka möjligheter och begränsningar en människokropp under 24tim kan klara av.

Den vilja, den energi och det engagemang som jag ser runtomkring mig får mig att inte släppa tron att en förändring, för ett mera jämställt samhälle, där mångfald uppfattas som berikande och värdesätts, är möjlig.

Och jag nedslås inte av att läsa i Kvinnosaksförbundet Åbo-Unionens historik att lika-lön frågan går som en röd tråd 100 år bak i tiden. För jag tror mig se en förändring. Jag vet att det händer här och nu. Jag är nämligen en del av den och ingen kommer att kunna sudda ut det jag gjort och gör. Inte heller det som andra systrar gör här i min stad eller runt omkring i världen i detta nu.

Det är bullshit att som Anneli Jäätteenmäki säga att vi kommit så långt i jämställdheten att vi inte behöver välja en kvinna till president igen. Vem sa att detta val, är ett val mellan kön? Halonen är mer än en kvinna och Niinistö är mer än en borgare, hur svårt ska det vara att se att Halonen blir könet och Niinistö representerar en ideologi i dessa diskusioner. Jag trodde att det var argument om kompetens vi skulle välja enligt. Men makten att definera ligger inte här, vems är agendan?

Varför har inte Finland gjort en maktutredning i stil med Norge, Danmark och Sverige? Får makten inte synas i sömmarna? Hur ska vi få igång en diskussion om makt och kön? Ansökningstiden till Finlands Akademis går ut på måndag och där det övergripande temat är jämställdhet mellan könen.

Jag väntar med spänning på bevis.

Inga kommentarer:

Site Meter