torsdag, augusti 24, 2006

Kön och politik

Firande av 100 år av kvinnors politiska rättigheter anser kritikerna osynliggör det faktum att det inte bara var kvinnorna utan även de fattiga och obildade männen som fick dessa politiska rättigheter. Andra menar att firande är en del av en politisk korrekthet, en trend eller ett överdrivet ståhej som kvinnorsakskvinnorna står bakom.

Hur som helst kan man inte förneka att detta år skapat en helt ny möjlighet för kvinnor att ta plats. På många olika sätt. Genom film, teater, olika typer av konst, texter i form av böcker och artiklar, tolkat av kvinnor eller män eller en samtid. Synligheten i form av utställningar och evenemang såsom jubileumsfester tycker jag också är viktiga där människor, tankar och kunskap samlas i olika typer av kombinerade helheter. Och det känns som om man hittar en mängd ny kunskap om varför jämställdheten ser ut som den gör och kanske aningar om vart vi är på väg.

Idag fick jag mitt eget exemplar av boken "Kön och politik" som jag gått och väntat otåligt på i säkert ett halvt år. Boken innehåller en samling aktuella artiklar som speglar kvinnorna, kvinnorörelsen och jämställdheten i Finland och med ett förord av president Tarja Halonen. En snabb titt på artikelrubrikerna så verkar den vara en mycket bra bok om man vill sätta sig in i jämställdhetsproblematiken i Finalnd just nu. Och det som också är viktigt i sammanhanget är att boken finns på både finska, svenska och engelska dvs. inga språkliga murar som skapar olika typer av kunskap. Boken ska bli mitt resesällskap då jag åker bort över helgen. Den verkar vara ett bra komplement till boken "100år av jämställdhet?" som kom ut i våras och som bekriver jämställdhetsrörelsen i slutet av 60-talet. Jag har just läst ut den och den är ett fantastiskt samlingsdokument över verksamheten och tankarna inom Förening 9:e.

Inga kommentarer:

Site Meter