Jag lyssnade på Front i P3 idag där man talade om hur porr blivit popp. Forskare Anja Hirdman menade att pornografin blivit allt mer normaliserad eller mainstreamad bla. genom de svenska doku-såporna som Baren, Big brother och Paradise Hotel. Där en specifik typ av kvinnlighet fått enormt mycket uppmärksamhet och plats i kvällspressen. Flickorna är platinablonda, har runda silikonbröst och anspelar på sex menar Hirdman. Reportern följer med tre tjejer från just dessa program och diskuterar deras image. Tjejerna menar att de inte har något med penetrations sex och porr att göra utan att de har fallning för att ta fram det sensuella i kvinnligheten. Samtidigt har vi hört tidigare i repotaget att det är problematiskt med porrfester för det blir lätt bråk då slimmiga män kommer dit och tror att det är ok. att tafsa på på tjejer.
Jag tycker att det är beklagligt att man inte ser mönstret - att det inte handlar om mig och mitt liv utan om många kvinnors liv. Då jag senare går via biblioteket, kollar jag in hyllan med ny litteratur och mina ögon faller direkt på boken "Pervers? Om sex utöver det vanliga" av Anna Bäsén och Niklas Långström. Boken handlar om sexuella avikelser eller parafiler och där behandlas voyeurer, exibitionister, fetischister, sadomasocister, transvestiter, pedofiler och andra mindre kända avvikelser. Författarna menar att ett av huvudskälen till att de skrivit boken är att de anser att debatten om avvikande sexualitet är för polariserad - från demoniserandet av pedofiler till "allt är okej"-mentalitet. Och deras syfte har varit att ta fram en "uppslagsbok" som utan att moralisera redogör för dessa avvikelser.
Boken diskuterar inte kön ur en feministiskt synvinkel, vilket jag tycker att är synd. För jag tror att det är relevant vad gäller avvikelser. För hur ofta hör vi om kvinnliga pedofiler, kvinnliga blottare eller voyeurer? Hur är det med de andra avvikelserna?
Och tillbaka till Front programmet, handlar porr alltid om kvinnors exploatering, eller kan det göras annorlunda?
Förra hösten var två tjejer som gör feministisk porr i Stockholm på besök i Helsingfors och Cell 5. Diskussionerna med dem var jättespännande. Läs om deras tidning Vanessa och en intervjuv i Stockholms fria.
2 kommentarer:
Hej,
intressant att transvestiter inkluderats i en bok som handlar om "sexuella avvikelser". Transvestism handlar ju per se inte om sexualitet utan om könsidentitet: "vem är jag" i stället för "vem/vad tänder jag på". Men kanske detta förklaras även i boken?
Nej, det förklaras inte så. Och därför måste jag låna boken för att kolla hur de beskriver "sex utöver det vanliga". Det känns som om vissa ämnen är "sexiga" att ta upp, men kunskapen behöver inte vara kritiskt utredandande utan lite flyktigt informernade i en snygg förpackning. Nedan saxat ut boken och kapitlet "vad är transvetism och transvestitisk fetischism" som nog börjar bra:
"Med all repekt för att man själv har rätt att kategorisera sig själv som man vill, eller helt slippa bli kategoriserad, presenterar vi de vanligaste begreppen här.Transpersoner är ett politiskt samlingdbegrepp som i regel avser personer vars identitet och/eller könsuttryck ibland eller alltid skiljer sig från den samhälleliga normen för det bilogiska kön som de föddes till. På senare tid har även begreppet HBT-personer lanserats, där homo-bisexuella samt transpersoner inkluderas.
Transvetism är ett generellt begrepp för män och kvinnor som för det mesta är nöjda med sitt biologiska kön men som av olika skäl känner en drift att klä sig i det motsatta könets kläder.
Vissa män, och kanske även kvinnor, upplever en sexuell tändning då de gör detta. Det kallas på forskarspråk transvetistisk fetischism.
Det finns män och kvinnor som klär sig i det motsatta könets kläder för att de är transsexuella. Transexualism är att uppleva sig vara född till fel kön och på olika sätt sträva efter att anpassa kroppen och det sociala livet till det kön som man känner sig som. det kallas också för könsidentitetsstörning och en del av dessa människor byter också fysiskt kön. De tar då hjälp av hormoner och kirurgi för att fysiskt förändra sina kroppar så att dessa mer liknar det kön vars identitet de har. Detta skäl för cross-dressing kallas marginell transvetism för transvetismen är inte ett självständigt fenomen utan en bieffekt av transsexualismen".
Ursäkta mig men jag tappade nog bort mig någonstans i denna läkaraktiga beskrivning av dessa begrepp.Jag vet att boken fokuserade på sex snarare än könsidentitet men det känns som det blir rörigt, felaktigt och mycket heteronormativt. Så jo, Aija det finns mycket kvar även i Sverige att göra.
För den som är intresserad jämför med rfsl:s definition på transperson: http://www.rfsl.se/?p=115
eller på transvestit: http://www.rfsl.se/?p=328
Skicka en kommentar