fredag, maj 18, 2007

Finns det politiskt korrekta barnböcker?

Jag läste just en mycket intressant artikel om barnböcker med genusglasögon i Svenska dagbladet.

Samtidigt känns det som dessa könsöverskridande roller funnits och nog spelat en viktig roll för exempelvis mig. För visst är Ronja, Lotta på Bråkmakargatan, Pippi, Madicken, Kitty, Fem-böckerna, Grottbjörnensfolk böckerna och Alfons berättelser om barn/unga (främst kvinnor) som, bryter mot duktiga/blyga/ordentliga/snälla flickan idealet.
En vän berättade också för ett tag sen hur hon läsa Bamse och varit helt chockad över att man bröt så mycket mot könsrollerna. Hon hade läst det numret där det berättas att Bamse brukar hjälpa Brummelisa i skogen då barnen är hemma hos endera Lille Skutt eller Nicolina. Både Bamse och Brummelisa samt Lille Skutt och Nicolina turades om att ta hand om barnen. Jag var helt förstummad av att höra att Bamse är så nydanande. Jag har inte egentligen som vuxen reflekterat över, eller ens läst i Bamse - så jag vet inte om det ´är en ny grej eller om Bamse alltid varit alternativ.

Självklart är böckerna som beskrivs i artikeln av helt annan politisk kaliber än de jag läste som barn. Jag tycker att det är underbart att läsa om att barnböcker kan vara queer! Perfekta presenter till nya kusiner, gudbarn och kompisars nyfödda.

Inga kommentarer:

Site Meter