onsdag, maj 30, 2007

Dricker din baby?

Idag låg ett vitt anonymt kuvert och väntade på mig då jag kom hem. Med lite tex kunde man läsa "uppgiftskälla: befolkningsdatasystemet" och att det var en "teknisk dataleverans från Kauppalehti".

I kuvertet fanns en lila broschyr med en gravid kvinna och en baby med en alkoholfalska i magen och rubriken "Dricker din baby?" Broshyren handlade om vad som kan hända om mamman dricker under graviditeten.

Jaha, tänker jag vad rör det här mig? Och varför skulle jag vänta barn? tänkte jag. Då hittade jag en liten inforunta: "Denna brochyr skickas bl.a. hem till kvinnor i olika åldrar med svenska som modersmål." Och så hänvisar man till vänner, mormödrar, släktingar som kanske känner någon som är gravis och missbrukar alkohol.

En sida i mig tycker jag att det är ett bra initiativ - att det ska vara allas skyldighet att skydda kommande barn, samtidigt känns det jättekonstigt att få det då jag inte egentligen har bekanta med barn eller som är gravida. Eller är det något annat som gör att det känns konstigt?

Inga kommentarer:

Site Meter