måndag, februari 26, 2007

Slogans

De senaste dagarna har slogans tagit fart på en av listorna jag är med på efter en diskussion om ätstörningar. Jag måste delge dem här.

"How dare you presume I'd rather be thin?"

"Fat is a feminist issue"

"How dare you presume I'm a heterosexual"

"A woman without a man is like a fish without a bicycle".
"The truth will set you free, but first, it will piss you off"
Gloria Steinem

"The Ceiling Isn’t Glass — It’s a Very Thick Layer of Men"

"Feminism is the radical notion that women are human beings."
Cheris Kramerae

"A woman reading Playboy feels a little like a Jew reading a Nazi manual."
Gloria Steinem

Mer citat hittas på citatgården, 1001 feministcitat eller om du söker på "feminist quotes".

Men pass upp!

Det finns också sidor som gärna samlat och klippt citat ur sin kontex för att framställa feminismen som manshatande se ex. här eller här som drivs av mansorganisationer. Konstigt nog har jag aldrig stött på någon feministisk webb-sida som har kvinnohatar-citat för att framställa män som extrema. Hur kommer det sig att det finns så många män som vill framställa kvinnor som onda men så får kvinnor som vill framställa män som onda och misogyna?

Bland några andra bra feministcitat hittade jag även några anti-feminismcitat, som i mina ögon blir komiska och därmed tappar sin udd. Och sånt är ju bra.

Inga kommentarer:

Site Meter