torsdag, oktober 19, 2006

"Jag visste att man ändrade lite, men inte att det var så mycket" sa en tjej idag då vi tittade på retuschskolan.

Tyvärr funkade inte datorns flashplayer som vi hade till vårt förfogande så vi kunde inte titta på Doves två amerikanska kortfilmer som gjorts inom ramen för deras projekt om flickors självförtroende. Jag fick tipset av en kompis och de är spännande hur mycket tankar dessa filmsnuttar får en att börja fundera på. Den ena kallas evolution och den andra är ett collage av flickors tankar om sina kroppar.

Det är med viss tveksamhet som jag uppskattar Doves ansträngningar att förändra unga kvinnors självbild. För samtidigt är det ju också ett försäljningstrick. Det går liksom inte att komma ifrån det. De bara gör det tvärtom. Istället för att påstå att man inte duger som man är och därför måste köpa produkten, ska man köpa produkten för att man räcker till som man är.

Men med tanke på den globala spridningen och budskapets innehåll måste jag erkänna att jag inte kan fördömma kampanjen. Jag tycker att det är viktigt att hindra självhatet att växa till sig hos unga kvinnor, och att även privata företags intessen kan ses förbi om de drar sitt strå tillstacken.

Inga kommentarer:

Site Meter